Gezonde  kies

Ontstoken kies

1 De kies is opengemaakt 2 De wortelkanalen
worden schoongemaakt met een speciaal vijltje

3 Wortelkanalen zijn afgesloten met
vulmateriaal en de kies is voorzien van een
vulling 4 Geruime tijd later is de ontsteking
verdwenen

Ontstoken tandweefsel geneest niet meer

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat je ziet. De wortels zie je niet. Die zitten onder het tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd. Als het weefsel ontstoken is of ontstoken is geweest, voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling uit.

Waardoor ontstaat ontstoken tandweefsel?

Door tandbederf of door een lekkende vulling kan het tandweefsel ontstoken raken. Een harde klap op de tand kan ook een aanleiding zijn. Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Voelen je tanden of kiezen gevoelig aan bij het drinken van koude of warme dranken? Dat kan een eerste signaal zijn. Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar ook hevige pijnklachten komen voor. De tandarts moet het ontstoken tandweefsel verwijderen, anders zal het afsterven. Wanneer het tandweefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar het kaakbot uitbreiden. Hierdoor kan kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren gaan. Uiteindelijk kan zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan of zelfs uitvallen. Je merkt een kaakbotontsteking bij het dichtbijten. Je tand of kies kan dan te hoog aanvoelen.

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijdert de tandarts het ontstoken tandweefsel. Ontstoken tandweefsel geneest niet meer. Het is een onomkeerbaar proces. Daarom haalt de tandarts het ontstoken weefsel weg. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

De wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving als het tandweefsel nog (gedeeltelijk) 'levend’ is. Een verdoving is soms niet nodig als het tandweefsel al is afgestorven. Vaak maakt de tandarts een of meer röntgenfoto’s. Zo heeft hij/zij een goede controle over het verloop van de behandeling. De tandarts maakt eerst je tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt hij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts je tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Kan een wortelkanaalbehandeling bij iedere tand of kies worden uitgevoerd?

Soms kan uw tandarts geen wortelkanaalbehandeling uitvoeren, omdat er bijkomende problemen zijn. Het kan voorkomen dat de tand of kies moet worden verwijderd. Met je tandarts kun je de mogelijke oplossingen bespreken voor de vervanging van je verloren tand of kies. Denk bijvoorbeeld aan een brug.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving meestal niet pijnlijk.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?

De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom van een half tot anderhalf uur. Vaak kan de tandarts de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet je een aantal keren terugkomen.

Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn?

Na het reinigen van de wortelkanalen kun je eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. Je kunt de napijn met een goede pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Verkleurt een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling?

Een tand of kies verkleurt meestal niet na een wortelkanaalbehandeling. Als er toch enige verkleuring ontstaat, kan je tandarts die meestal verhelpen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Vraag je tandarts om advies.