• Laat je tanden weer eens zien
  • We zien je weer graag
  • Behandelingen

Wortelkanaalbehandeling

De wortels van de tand of kies zitten stevig in het kaakbot. In de wortels zitten wortelkanalen. Het kanaal is gevuld met pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en bloedvaatjes.  Als de tand of kies ontstoken is, dan voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling uit. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel een endodontische behandeling of een zenuwbehandeling genoemd.

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?

De tand of kies kan ontstoken raken door tandbederf, een lekkende vulling of door bijvoorbeeld een val. Gevoeligheid met warm en koud, een dikke wang of hevige kiespijn kunnen signalen zijn van een ontsteking. Ook kan het zijn dat je (nog) geen klachten hebt. Jouw tandarts komt er dan achter bij het maken van een controlefoto of tijdens het vullen van de kies.

De behandeling

Eerst wordt er een foto gemaakt om te kijken hoe de wortels lopen en krijg je een verdoving. De tandarts boort de kies aan de bovenkant open en haalt met vijltjes het ontstoken weefsel en de zenuw uit het kanaal. Met desinfecterend middel wordt de kies gespoeld. De schoongemaakte kanalen vult de tandarts op met rubberen stiftjes en hij/zij sluit de kies weer af met een vulling. Vaak wordt de behandeling in 2 afspraken gepland. Het opvullen van de kanalen en het vullen van de kies gebeurd dan op de tweede afspraak. De kies krijgt dan na de eerste behandeling een tijdelijke vulling.

Wortelkanaalbehandeling1-voor   Wortelkanaalbehandeling1-na
Voor de wortelkanaalbehandeling   Na de wortelkanaalbehandeling